Co je to výkonová SW úprava neboli chiptuning?
Optimalizace výkonu neboli chiptuning je zvýšení výkonu motoru Vašeho automobilu pomocí softwarové úpravy řídící jednotky motoru. Jde o přeprogramování EPROM paměti (Erasable Programmable Read-Only Memory), tedy elektronického paměťového bloku se sériovým programem Vaší řídící jednotky. Softwarovou úpravou se optimálně upravuje charakteristika parametrů vstřikování, poměr vzduch a paliva, délka vstřiku, tlak turba, množství paliva, rychlost reakce na plynový pedál a také omezovač kroutícího momentu. Všechny spočívají výhradně v úpravě softwaru řídící jednotky. Neprovádí se žádný mechanický zásah do motoru.
Výsledky chiptuningu nejsou subjektivní, ale dají se velmi dobře vyhodnocovat. Na grafu z výkonové brzdy bychom názorně viděli nárust točivého momentu a výkonu.
Pomocí chiptuningu lze dosáhnout:
• nárůstu výkonu a točivého momentu o 20 – 35 % u přeplňovaných motorů
• nárůstu výkonu okolo 6 – 11 % a točivého momentu okolo 10 – 14 % u atmosférických zážehových motorů
• zvýšení točivého momentu s výrazně lepší charakteristikou v nízkém a středním rozsahu otáček
• zachování či snížení spotřeby pohonných hmot o 8 – 18 %
• zachování hodnot životnosti motoru a jeho příslušenství
• zachování limitu čistoty výfukových plynů podle platných norem Evropské unie
Proč automobil z výroby nemá nastavené nejvyšší výkonnostní parametry?
Při sériové výrobě automobilů je motor výrobcem nastaven pro podmínky běžného provozu s ohledem na spotřebu paliva, emisní limity, výkon, daňové předpisy a řadu dalších faktorů. Motor je tedy optimálně připraven pro běžnou jízdu, ale z hlediska výkonu skrývá značné rezervy. Chiptuning je úprava, která tyto rezervy využije a tím rapidně zvýší výkon a točivý moment motoru.